København Huawen Foreningsvedtægt
§ 1 Forening
1.1. Foreningen er en frivillig forening med et almennyttigt formål.
1.2. Foreningens navn er: København Huawen Forening.
1.3. Foreningens hjemsted er Herlev Kommune.
§ 2 Formål
2.1. At arrangere diverse og andre aktiviteter, især aktiviteter relateret til kinesisk kultur, traditioner og sprog.
2.2. At hjælpe medlemmerne med bedre at integrere sig i det danske samfund og bidrage til et multikulturelt samfund.
2.3. At hjælpe medlemmerne til at få bedre kendskab til kinesisk kultur.
§ 3 Struktur
3.1. Foreningen består af 4 afdelinger:
The Learning Hub
The Chinese Folklore Club
The Asian Cuisine Club
The Sports and Games Club
3.2. Oprettelse af nye afdelinger skal godkendes med flertal i foreningens generalbestyrelse.
§ 4 Medlemskab
4.1. Alle, der anerkender foreningens vedtægter, der har interesse for kinesisk kultur, traditioner og kinesisk sprog (mandarin), og der er villige til at deltage i foreningens aktiviteter, har ret til at melde sig ind som medlem af foreningen.
4.2. Medlemskab skal godkendes af foreningens generalbestyrelse.
4.3. Medlem skal betale et halvårligt medlemskabs kontingent, som bliver fastsat ved foreningens generalforsamling. Beløbet af kontingent afgøres af generalbestyrelsen ud fra forenings forbigående regnskab samt budget til igangværende år.
§ 5 Ophør af Medlemskab
5.1 I tilfælde af, at et medlem overtræder foreningens vedtægter og øvrige danske love og regler, kan medlemskabet ophøres ved generalbestyrelsens bestemmelse. Denne beslutning vedtages ved afstemning af generalbestyrelsen i flertal.
§ 6 Generalbestyrelsesmøde
6.1. Generalbestyrelsesmøde afholdes årligt. Deltagerne består af:
- Generalbestyrelse
- Afdelings tillidsrepræsentant (op til 2 hver afdeling)
6.2. Dagsorden
6.2.1. Valg af dirigent
6.2.2. Valg af referent
6.2.3. Godkendelse af dagsorden
6.2.4. Godkendelse af eventuelle ændringer til foreningens vedtægter
6.2.5. Formandens beretning
6.2.6. Fremlæggelse af revideret foreningens årsregnskab til godkendelse
6.2.7. Behandling af indkomne forslag
6.2.8. Fastsættelse af kontingent
6.2.9. Valg af generalbestyrelse
6.2.10. Valg af revisor
6.2.11. Eventuelt
6.3. Dagsorden på generalbestyrelsesmødet sendes til alle deltagerne to uger inden generalbestyrelsesmøde afholdes.
6.4. Forslagene fra medlemmerne skal sendes til generalbestyrelse senest otte dage inden generalbestyrelsesmødet afholdes.
6.5. Hvert generalbestyrelsesmedlem og afdelingernes tillidsrepræsentant har en stemme.
§ 7 Generalbestyrelsens opgaver
7.1. Overordnet ledelse og tilsyn
Generalbestyrelsen er udvalgt til generalbestyrelsesmøde, og fungerer som administration og ledelse i foreningen.
Generalbestyrelsen er ansvarlig for den overordnede ledelse af foreningen og fastlægger retningslinjer for foreningens arbejde.
Generalbestyrelsen fastlægger den overordnede organisations- og ledelsesstruktur og skal sikre den bedst mulige ledelse af foreningen.
7.2. Strategi
Generalbestyrelsen er dermed også ansvarlig for, at der løbende vil udføres opfølgning af nødvendige strategier i forbindelse med foreningens udvikling.
7.3 Økonomi
Generalbestyrelsen skal styre økonomien og udarbejder og følger op på budgetter.
§ 8. Generalbestyrelsens medlemmer
8.1. Antal medlemmer
Generalbestyrelsen består af fem medlemmer og to suppleanter. Formanden vælges af generalbestyrelsens medlemmer, næstformanden udpeges af formanden og godkendes af generalbestyrelsen.
8.2. Valg af medlemmer
General Bestyrelsens medlemmer vælges ved general bestyrelsesmøde, hver deltager til general bestyrelsesmøde har en stemme.
Valg af generalbestyrelsen skal tage udgangspunkt i kandidaternes overordnede kvaliteter og deres aktive bidrag til foreningens udvikling og drift. Kandidaterne skal være over 18 år, loyale over for foreningen samt ansvarlige og villige til at samarbejde.
8.3. Valgperiode
Stiftende medlemmer kan forblive i bestyrelsen i op til to valgperioder. Generalbestyrelses medlemmerne vælges ved generalbestyrelsesmøde for hvert tre år og kan genvælges. Et medlem kan maks. sidde i bestyrelsen i seks sammenhængende år og kan vælges ind igen efter et års pause. To medlemmer skal vælges ved ulige år og tre medlemmer skal vælges ved lige år.
8.4. Beslutningsdygtighed
Generalbestyrelsen er beslutningsdygtig, når over halvdelen af generalbestyrelsens medlemmer er til stede.
Generalbestyrelsen træffer sine beslutninger ved et simpelt stemmeflertal. Ved stemmelighed er formandens eller den fungerende formands stemme udslagsgivende.
8.5 Ophør af generalbestyrelse medlem
I tilfældet af, at et generalbestyrelses medlem overtræder foreningens vedtægter og øvrige danske love og regler, kan medlemskabet ophøres ved generalbestyrelsens bestemmelse. Denne beslutning vedtages ved afstemning af generalbestyrelsen i flertal.
§ 9 Regnskab
Regnskabsåret følger kalenderåret, dvs. fra 1. januar til 31. december.
Årsrapporten opgøres og revideres i overensstemmelse med god regnskabs- og revisionsskik og i overensstemmelse med de i lovgivningen til enhver tid gældende krav.
Årsrapporten godkendes ved generalbestyrelsesmøde.
§ 10 Vedtægtsændring
Vedtægtsændringer skal godkendes af generalforsamlingen med mindst ½ af de afgivne stemmer, dog for at stemmerne skal være gyldige, kræves der minimum 40% af deltager afstemning.
§ 11 Foreningens Tegningsregler
Tegningsberettiget: generalbestyrelsen i fællesskab eller generalbestyrelsens formand i samråd med næstformand. Tegningsret i banken: Kassereren samt den økonomiansvarlige i generalbestyrelsen. Kassereren vælges af generalbestyrelsen.
Foreningens årsregnskab underskrives af formanden og kassereren for generalbestyrelsen i foreningen.
§ 12 Ekstraordinær generalbestyrelsesmøde
12.1: Der kan indkaldes til ekstraordinært generalbestyrelsesmøde med 2 ugers frist.
12.2: Har mere end 25% af generalbestyrelses medlemmer anmodet om et ekstraordinært generalbestyrelsesmøde med behandling af et emne, skal generalbestyrelsen indkalde.
12. 3: På et ekstraordinært generalbestyrelsesmøde har formanden 2 stemmer.
§ 13 Ophør af Foreningen
13.1 Foreningens opløsning kræver ligeledes 2/3 flertal blandt de på generalforsamlingen fremmødte medlemmer.
13.2 Foreningens underafdeling kan opløses ved flertal i generalbestyrelsen.
Ved ophør af Foreningen skal evt. overskud anvendes til almennyttige formål inden for folkeoplysningslovens område.
章程
§ 1 名称、注册和总则
1.1 名称:哥本哈根中华文化协会(注册名:København Huawen Forening)
1.2 注册:海莱乌市(Herlev Kommune)
1.3 总则:非盈利、非政治、非宗教、独立社团
§ 2 目的和宗旨
2.1 组织各类语言文化活动,尤以与中国文化、传统和语言相关的活动为主
2.2 帮助协会的会员了解并融入丹麦社会,并为多元文化社会做贡献。
2.3 帮助协会的会员了解中国和中国文化
§ 3 协会构架
3.1 协会现下设以下分支:
华文教育中心
非遗与传统文化交流中心
哥本哈根华文美食交流协会
体育协会
3.2 新增分支需协会总理事会多数审核通过。
§ 4会员资格
4.1 所有对中国文化和语言感兴趣并愿意遵守协会章程、参加协会组织的包括语言文化交流在内的各类活动的个人,不论年龄、性别和种族,均可注册成为协会会员。
4.2 会员入会需要协会总理事会的批准
4.3 会员应按时交纳会费,按半年一次缴纳。会费由总理事会根据分支上一年收支情况以及第二年预算决定。
§ 5 会员资格的取消
5.1 如果会员违反协会章程及所在分支的行为准则或其它丹麦法律规章,经协会总理事会研究投票超过半数通过,会员资格将被取消。
§ 6 协会总理事会年会
6.1 协会总理事会年会每年举行一次。 参会者由以下人员组成:
- 协会总理事会成员
- 分支代表,每个分支至多可选举2名代表
6.2 年会日程安排
6.2.1 选举年会大会主席
6.2.2 选举年会书记员
6.2.3 大会确认年会日程安排
6.2.4 大会确认可能需要做出的对章程的修改
6.2.5大会听取协会会长做年度报告
6.2.6 大会听取并确认协会财务长做经过审计的年度财务报告
6.2.7大会讨论会员提出的建议
6.2.8 理事会宣布下一年度的会费数额
6.2.9 选举协会总理事会,理事候选人不能是现任理事家属
6.2.10选举协会财务审计员
6.2.11其他相关事项
6.3年会日程安排应至少在年会召开日之前两个星期发送给所有需参会会员。
6.4会员/家庭的建议应至少在年会召开日之前8天发送给协会总理事会
6.5每一位协会总理事成员,各分支代表拥有独立的一票,拥有投票权。
§ 7 协会总理事会的职责
7.1协会事务的总体领导、规划和监管
协会总理事会成员由总理事会年会选举产生,是协会最高管理及执行机构。
7.2协会总理事会负责领导、规划和监管协会日常事务,并负责指定协会的发展分享,同时负责指定协会的分支设置和领导机构,确保最有效的协会日常运作。
7.3协会总理事会掌管协会财务,制定并跟进协会财务预算。
§ 8 协会总理事会构成
8.1总理事会成员数目
协会总理事会由五位理事两位候选理组成。 总理事会主席由总理事会投票选出,副主席和协会财务负责人由主席推选产生,并需要协会总理事会会过半数人投票同意。
8.2 总理事会成员的选举
总理事会成员在总理事会年会上选举产生,每个总理事会成员,及分支 代表拥有一张选票。总理事会成员的选举应以候选人对协会的发展和运作所具有的总体素质为依据。候选人应年满18岁,忠于协会,有责任心,并具有合作精神。
8.3 总理事会成员任期
每位总理事会成员任期三年,现理事可以选择竞选连任,连续任期不能超过六年,间隔一年以后可以重新参选。五位理事中,两位理事需要在单数年份改选,三位理事需要在偶数年份改选。
8.4 总理事会决议的有效性
出席总理事会会议的理事数目必须超过总理事会理事总数的一半,所做出的决议方能生效。
总理事会会议决议以出席会议理事的简单多数确定。如果决议内容涉及到理事本人或其家属的利益, 此理事没有投票权。
如果总理事会议上出现平票的投票结果,会长或代理行使会长职责的理事将拥有决定票权。
8.5总理事会成员资格的取消
如果总理事会成员违反协会章程或其它丹麦法律规章,经协会总理事会研究投票超过半数通过,总理事会成员资格将被取消。
§ 9 协会财务
协会财务年与物理年吻合,即1月1日至12月31日。
协会财务年度报告应在协会章程和国家法律规定的范围之内做出并由协会总理事会年会上选出的审计员确认产生。
协会财务年度报告需要在协会总理事会年会上审议通过。
§ 10协会章程的修改
任何对章程的修改需在全员大会上获得至少一半的有效票数通过。为了保证投票有效,必须有至少40%的会员参与全员大会并投票。
§ 11协会文件的生效
对外决策权:总理事会或者会长与副会长共同决定。银行执行权:经济负责人和财务。协会对外财务报表需要由总理事会会长和总理事会任命的协会财务共同签署方能生效。
§ 12 协会总理事会特别大会
15.1协会总理事会提前两周通知即可召开临时特别大会。
15.2如果超过25%的协会总理事会成员要求召开特别大会来处理某个议题,则临时特别大会必须召开。
15.3临时特别大会上,会长有两票。
§ 13 协会的解体
13.1 协会的解散应由总理事会提出,需出席年会人员2/3多数通过。协会总理事会有权利解散下属分支,需总理事会投票超过2/3多数通过。
13.2 如果出现协会解体的局面,协会任何盈余必须用于以非盈利为目的的社团运作。